دوری از عفونت نیاز به پیوند مجدد کلیه را برطرف می‌کند

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 پایگاه صاعقه::مهمترین مسئله برای افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند این است که به عفونت مبتلا نشوند
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صاعقه به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ اولین پیوند کلیه ایران سال1347 توسط دکتر سنادی‌زاده در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد که به عنوان یک واقعه مهم بازتاب وسیعی در رسانه‌های درون مرکزی پیدا کرد این مسئله تکرار پیوند کلیه را در دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های دیگر به همراه داشت. مسئله مهم این است که فرد در چه شرایطی این پیوند را انجام می‌دهد.
 
رسول مهرسای، متخصص اورولوژی در این خصوص می‌گوید: هنگامیکه کمتر از 25 درصد کلیه فرد کار می‌کند، میزان اوره، پتاسیم و کراتین در بدن فرد افزایش پیدا می‌کند در این زمان است که فرد دیالیز انجام می‌دهد. 
 
وی افزود: البته گاهی کلیه افراد قبل از انجام دیالیز پیوند زده می‌شود به طور معمول بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، پس از گذشت مدت زمانی از دیالیز، پیوند کلیه انجام می‌دهند نزدیک به 80 مورد پیوند کلیه در فاصله سال‌های 1347 تا 1354 در کشور انجام شد و هم‌اکنون کلیه 1200 تا 1400 بیمار مبتلا به نارسایی کلیه در سال پیوند زده می‌شود این افراد باید پس از پیوند،‌ مراقبت‌های خاصی را انجام دهند.
 
این متخصص اورولوژی در این باره بیان کرد: مهمترین مسئله برای افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند این است که دوباره به عفونت مبتلا نشوند بدین منظور اینگونه افراد باید در 6 ماه اول انجام پیوند کلیه با جمع تماس نداشته باشند و از ماسک استفاده کنند. در گذشته افراد مبتلا به نارسایی کلیه هزینه‌های سنگین پیوند کلیه را تحمل می‌کردند اما امروزه این عمل تحت پوشش بیمه قرار دارد به دلیل آنکه پیوند کلیه در کشور جزء بیماری‌های خاص به شمار می‌رود مهمتر از این مسئله آن است که پیوند کلیه از فرد زنده یا فرد مبتلا به مرگ مغزی صورت می‌گیرد. 
 
مهرسای درباره ترجیح این دو به یکدیگر اظهار کرد: بهتر است پیوند کلیه از افراد مبتلا به مرگ مغزی انجام شود به دلیل آنکه سالیانه تعداد زیادی مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد و دریافت کلیه از آنها را به دریافت از فرد زنده ترجیح می‌دهیم. 
 
 
انتهای پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید